Od dawien dawna znane są prozdrowotne właściwości oliwy z oliwek jako bogatego źródła witamin A, E, D i K. Stosowana jest w zaburzeniach mięśniowych, stanach zapalnych, chorobach skóry i paznokci, oparzeniach, ukąszeniach owadów, zaburzeniach reumatycznych, skurczach etc.

Jako, że jest produktem roślinnym, nie zawiera cholesterolu. Zawiera za to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają wpływ na zahamowanie rozwoju miażdżycy obniżając ilość “złego” cholesterolu (LDL) i podnoszą poziom “dobrego” (HDL) w organizmie człowieka. Wpływają też na obniżenie ciśnienia krwi. Zawarty w oliwie kwas oleinowy chroni przed astmą i alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa. Ponadto oliwa pomaga przy kamicy żółciowej, nieżycie i owrzodzeniu żołądka oraz zaparciach. Wykazuje działanie przeciwzakrzepowe. Zawarte w niej przeciwutleniacze, a zwłaszcza polifenole i witamina E zwana „witaminą młodości”, zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników wzmacniając w ten sposób błony komórkowe i przeciwdziałając procesom starzenia się. Choć oliwa to tłuszcz w czystej postaci, to całkiem niezwykły: smaczny, aromatyczny a przede wszystkim ZDROWY. Można by rzec ulubieniec dietetyków.

Coraz częściej i chętniej jest stosowana jest w kosmetologii. Może służyć np. jako naturalny olejek do masażu, ponieważ naturalnie odpręża, relaksuje i rozgrzewa skórę. Doskonale nadaje się także do sporządzenia maseczki na wzmocnienie włosów a gdy zabraknie nam kremu do rąk, tę łagodniejszą można zastosować do zmiękczenia skóry dłoni.

Zależnie od odmiany i terminu zbioru oliwa z oliwek ma całą gamę odcieni – od żółtego do ciemnozielonego. Jasna, słomkowa, żółta jest łagodniejsza w smaku niż zielonkawa.

Z niektórych uzyskuje się oliwy intensywnie pikantne z wyraźną nutą goryczy. Te właśnie uważane są za najzdrowsze.

Oliwa jest podstawowym i bardzo cenionym tłuszczem w diecie śródziemnomorskiej. Z pierwszego tłoczenia na zimno jest znakomitym dodatkiem do sałatek, duszonych warzyw, ryb, dań z makaronem i ryżem. Rafinowaną można wykorzystać do zrobienia domowego majonezu (ta nie ma charakterystycznego aromatu). Oliwa doskonale nadaje się też do smażenia, można ją rozgrzać do wysokiej temperatury (nawet 200°C). Aby skorzystać z jej walorów zdrowotnych, tę z pierwszego tłoczenia lepiej jadać na surowo, a do smażenia używać tańszych gatunków (np. rafinowaną i wytłokową). Warto pamiętać, że oliwa zachowa swe walory zdrowotne, jeśli będzie przechowywana w chłodnym miejscu. W temperaturze poniżej 8°C zmętnieje i wytrąci się osad (co jednak nie zmniejsza jej wartości odżywczych ani smakowych). Oliwa nie lubi światła (pod jego wpływem, jak każdy tłuszcz, jełczeje), dlatego najlepiej przechowywać ją w butelce z ciemnego szkła. Po otwarciu oliwę należy zużyć w ciągu 3 miesięcy.

Ściągawka na zakupy:
Extra Djevičansko Maslinovo Ulje (Extra Virgin) – oliwa z pierwszego tłoczenia o kwasowości poniżej 0,8 % ; oliwy z tzw. górnej półki mają nawet poniżej 0,3%
Djevičansko maslinovo Ulje (Virgin) – oliwa z pierwszego tłoczenia o nieco(do 2%) wyższej kwasowości niż extra virgin
Rafinirano Maslinovo Ulje (Refined) – mieszanka oliwy rafinowanej i z pierwszego tłoczenia
Pomace, sansa, orujo – oliwa z wytłoczyn – produkt najniższej jakości jako pozostałość po procesie tłoczenia

Oliwa
Oliwa

Nie tylko oliwki z drzewa oliwnego wykazują właściwości prozdrowotne.
Herbata z liści oliwnych może być lekarstwem i doskonałym pomocnikiem we wspomaganiu odporności naszego organizmu. Przyczynia się do eliminowania nadmiaru mocznika z krwi, nadmiaru cholesterolu, cukru, wysokiego ciśnienia krwi, pomaga w radzeniu sobie ze stresem i trudnościami w okresie menopauzy. Zawarta w nich oleuropeina ma właściwości przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i przeciwwirusowe

KRÓTKI PRZEWODNIK DLA KUPUJĄCYCH OLIWĘ

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej oliwy. Większość z Was na pewno zastanawiała się jak spośród tak licznej oferty rozpoznać oliwy charakteryzujące się wysoką jakością? Poniżej przedstawiamy Wam krótki przewodnik, który mamy nadzieję, ułatwi ten wybór.

1.CENA

Jednym z wyznaczników jakości oliwy jest jej cena. Ta, znacząco poniżej innych, dostępnych na półkach sklepowych, może oznaczać, że oliwa nie jest czysta i została np. wymieszana z innymi tańszymi gatunkami oliw czy też olejów jadalnych. z wysokiej jakości oliwą.

2. KVALITETNO I KVANTITATIVNO, CZYLI PRZEDE WSZYSTKIM WYSOKOJAKOŚCIOWO I KWANTYTATYWNIE

Bardzo często, występuje zależność pomiędzy ilością wyprodukowanej oliwy a jej jakością. Faktem jest, że mniejszym producentom łatwiej jest utrzymać wysoki poziom jakości oliwy. Chorwacja jest właśnie jednym z tych państw, które postawiły na mini olejarnie produkujące wyjątkowej klasy oliwę z oliwek. Możliwościami produkcji nie mogą przebić czołowych producentów, z kolei jakością, jak najbardziej tak. Za przykład taki może nam posłużyć chociażby Šoltanka, która na przestiżowym konkursie w Nowym Yorku jest uznawana  za najlepszą oliwę na świecie!

3. CZAS ZBIORÓW

Dawniej momentem rozpoczynającym zbiory oliwek była uroczystość Wszystkich Świętych. Przypadały więc one na listopad, grudzień, a niekiedy i styczeń dzięki czemu oliwki były bardzo dojrzałe a tłoczona z nich oliwa nabierała łagodniejszego aromatu i smaku. Funkcjonowało więc (niekiedy i obecnie dalej funkcjonuje) tradycjonalne przekonanie, że owoce powinny zostać na drzewie jak najdłużej.  Współcześnie, zbiory rozpoczynają się częściej pod koniec września bądź na początku października. W tym miejscu można zadać dwa pytania: Skąd ta zmiana oraz jaki ma wpływ na jakość oliwy? Po pierwsze oliwa ma dłuższy okres przydatności do spożycia. Po drugie, badania chemiczne jasno pokazują, że wcześniejsze zbiory oliwek pozytywnie wpływają na jakość oliwy oraz zawarte w niej składniki takie jak polifenole będące ważnymi elementami diety. te dobre dla naszego zdrowia związki chemiczne zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i powstawania nowotworów. Wykazują także silne działanie przeciwutleniające oraz niszczące wolne rodniki, co ma znaczenie w procesach oczyszczania i regeneracji ludzkiego organizmu.

Reasumując: owoce zbierane wcześniej dają zielonkawą oliwę o bardziej goryczkowatym i pikantnym smaku.

4. W OCZEKIWANIU NA DESZCZ

Kolejną kwestią, o której nie można zapomnieć jest deszcz. Dawniej, choć niekiedy i współcześnie, ze zbiorami czekało się do czasu, aż spadnie deszcz, czasami więc aż do grudnia. Dzięki temu płody były bardziej soczyste oraz cięższe. Doprowadzało to jednak do nieodwracalnych i negatywnych zmian hydrolitycznych i oksydacyjnych. Innymi słowy rozwodniona oliwa traci na swojej jakości.

5. EKSTRAKCJA NA ZIMNO

Oliwa jak świeżo wyciśnięty sok z owocu. Od temperatury tłoczenia zależy czy zachowane zostaną walory odżywcze oliwy oraz jej ulotne aromaty i smaki. Temperatura tego etapu nie powinna przekroczyć 27ºC. Wielu mini producentów z Chorwacji dąży jednak do uzyskania nawet 21ºC.

6. KWASOWOŚĆ

Według kategorii wypracowanych przez Unię Europejską kwasowość oliwy z kategorii “ekstra virgin” nie może przekroczyć wartości 0,8%. Sami producenci nieformalnie wprowadzili dodatkową kategorię “premium”, w której górną granicę kwasowości zaostrzono aż czterokrotnie na 0,2%. Ponownie więc zachęcamy Was do poszukiwania i kupowania oliwy o najlepszej klasie kwasowości.

7. PRZECHOWYWANIE

Oliwa powinna zostać termicznie przetworzona wyłącznie jednokrotnie. Z tego względu oprócz ekstrakcji na zimno, ważny jest sposób przechowywania oliwy, szczególnie w okresie tuż po tłoczeniu. W tym czasie oliwa potrzebuje chłodnego i ciemnego pomieszczenia tak, aby osad osiadł na dnie butelki, a wartości odżywcze i bilogiczne się ustabilizowały. Dodatkowo, oliwy nie należy przechowywać w platikowych butelkach, ponieważ przez to tworzywo przechodzi tlen, który przyspiesza proces oksydacji i oliwa traci swoje, tak cenne dla nas, wartości.

Zapraszmy do SKLEPU i życzymy Wam udanych zakupów! Na zdrowie!